معنی و مفهوم لا اله الاّ الله ۱

اهمیّت لا اله الاّ الله
بر هر آن که خود را پیرو لا اله الاّ الله می داند لازم و ضروری است که بطور دقیق معنی و مفهوم و مدلول این عبارت را بداند تا وظیفه و تکلیف خود را بشناسد در صورتی که از معنی و مفهوم این عبارت ناآگاه باشد ، بداند که پیرو هر دینی که باشد پیرو دین پیامبران نیست . زیرا خلاصه دین و دعوت تمامی پیامبران (علیهم الصلاة و السلام) در طول تاریخ در همین یک جمله خلاصه شده است . و خداوند متعال همه پیامبران را مأمور به تبلیغ آن نموده است .
« وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا نُوحِي إِلَيْهِ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدُونِ »انبياء/۲۵ ما پيش از تو هيچ پيغمبري را نفرستاده ايم مگر اينكه به او وحي كرده ايم كه اله و معبودي جز من(الله) نيست پس فقط مراعبادت كنيد.
پیامبر(ص) فرمود: اُفضَلُ مَا قُلتُهُ وَ النَّبِییُونَ مِن قَبلِی کَلِمَهُ لاَ اِلَه اِلاَّ الله . . نيكوترين و ارزشمندترين كلمه اي كه من و پيامبران پيش از من بيان داشته اند كلمه ي لا اله الاّ الله بوده است .
قرآن معاني و مفاهيم اله را در ذات « الله » متمركز ساخته و الله را به عنوان يگانه اله معرفي مي كند . « وَمَا مِنْ إِلَهٍ إِلَّا اللَّهُ » آل عمران/۶۲ اله و معبودي جز الله وجود ندارد .
قرآن جز الله ، ساير آلهه را باطل و مردود مي شمارد، بنابراین یگانه اله فقط و فقط الله تعالی است و کس و چیز دیگری نمی تواند اله واقع شود .
« قُلْ إِنَّمَا هُوَ إِلَهٌ وَاحِدٌ وَإِنَّنِي بَرِيءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ» انعام/۱۹ ( اي پيامبر ) بگو : او خداي يكتاست و به تأکید من بيزارم از آنچه ( جاندار و بي جان ) انباز خدا مي كنيد .
معنی و مفهوم لا اله الاّ الله
چکیده دین و دعوت تمامی انبیاء که در کلمه لا اله الاّ الله خلاصه شده است دربرگیرنده مفاهیم زیر می باشد :
۱- لا اله الاّ الله ، لا خالق الاّ الله : کسی جزالله خالق و آفریننده جهان و انسان نیست . یعنی هیچ موجود صاحب عقل و شعوری همچون انسان و هیچ چیز فاقد درک و شعوری همچون طبیعت، هرگز قادر به آفرینش نخواهد بود .
خلق و آفرینش به معنی بوجود آوردن و هستی بخشیدن به موجودی از عدم و نیستی برابر نقشه دقیق و نظمی عالمانه و حکیمانه است ، بطوری که با سایر مخلوقات پیرامون خود هیچ گونه تصادمی نداشته باشد بلکه وجود آن بر اقتضای نظم حاکم بر جهان هستی باشد . این امر هم فقط در قدرت ذات یگانه الهی الله تعالی است .
« ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَأَنَّى تُؤْفَكُونَ » غافر /۶۲ این است الله که پروردگار شما و آفريدگار هر چیزی است ، جز او اله و آفريننده اي نيست پس چگونه ( از او ) بازگردانیده می شوید ؟
۲- لا اله الاّ الله ، لا رازق الاّ الله . نیست هیچ رازق و روزی دهنده ای مگر الله تعالی .
تمامی موجودات زنده بی حد و شمار موجود در جهان و پراکنده در عالم هستی به استثنای فرشتگان ، همگی نیازمند رزق و روزی خاص خود می باشند و یگانه وجودی که برای تمامی موجودات زنده ، هریک به فراخور نیاز خود ، غذا و روزی فراهم کرده است کسی جز ذات یگانه الهی الله تعالی نمی باشد .
« إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ » ذاريات/۵۸ بی شک خداوند او روزي رسان و صاحب قدرت و نيرومند است …
« وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ… » هود/۶ هيچ جنبنده اي در زمين نيست مگر اينكه روزيِ آن ، بر عهده خدا است و (خدا) می داند محل استقرار و سکونت آن را و کوچگاهش را ، همگی در کتابی روشن (ثبت) است ( و خدا روزي هريك را در بر و بحر مي رساند ) .
« يَا أَيُّهَا النَّاسُ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ هَلْ مِنْ خَالِقٍ غَيْرُ اللَّهِ يَرْزُقُكُمْ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَأَنَّى تُؤْفَكُونَ » فاطر/۳ اي مردم ، نعمتي را كه خدا به شما عطا فرموده است ياد آوري كنيد ( و از خود بپرسيد: ) آيا جز الله آفريننده اي وجود دارد كه شما را از آسمان ( با آفريدن خورشيد و پرتو افشاني اشعه هاي مفيد و ايجاد عمل فتوسنتز و غذا سازي در گياهان و باراندن باران و ساير نزولات آسماني ) و زمين ( با قرار دادن استعداد بالقوه رشد در بذر و نبات ، و فراهم كردن خاك مناسب و آب و … درآن ) روزي برساند .( نه اصلاً ) جز او اله و خدايي وجود ندارد ، پس با اين حال چرا ( از راه راست و درست ) منحرف مي گرديد ؟!
« أَمَّنْ هَذَا الَّذِي يَرْزُقُكُمْ إِنْ أَمْسَكَ رِزْقَهُ … » ملك/۲۱ اگر خداوند روزي خود ( استعداد بالقوه رشد و نمو و توليد مثل در دانه و بذر ، و اشعه هاي مؤثر در عمل فتوسنتز و غذا سازي در گياهان ، و استعداد رويش نبات از خاك ) را از شما باز دارد چه كسي مي تواند به شما روزي برساند ؟!
۳- لا اله الاّ الله ، لا مِدَبِّر الاّ الله . نیست هیچ تدبیر کننده و اداره کننده ای مگر الله تعالی .
اداره جهان هستی از آسمان و کهکشان و خورشید گرفته تا انسان و موجودات ذره بینی و تک سلولی و اتم و اجزاء اتم ، همه و همه برابر قوانین و سنن الهی و برنامه ریزی دقیق خداوند و در دایره و محدوده ای که برای آنها معین شده است در حرکت و جنب و جوش می باشند و به آنها نظم بخشیده است ، که اگر ذات الهی برای لحظه ای آنها را رها کند نظم عالم هستی به هم خواهد خورد و عالم هستی نابود خواهد شد .
« قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ جَعَلَ اللَّهُ عَلَيْكُمُ اللَّيْلَ سَرْمَدًا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ مَنْ إِلَهٌ غَيْرُ اللَّهِ يَأْتِيكُمْ بِضِيَاءٍ أَفَلَا تَسْمَعُونَ . قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ جَعَلَ اللَّهُ عَلَيْكُمُ النَّهَارَ سَرْمَدًا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ مَنْ إِلَهٌ غَيْرُ اللَّهِ يَأْتِيكُمْ بِلَيْلٍ تَسْكُنُونَ فِيهِ أَفَلَا تُبْصِرُونَ ». قصص/۷۲-۷۱ بگو : ( اي مردم ) به من بگوييد ، اگر خداوند متعال ( با متوقف كردن زمين ، مانع گردش آن ، و بوجود آمدن شب و روز شود و يك طرف آن براي هميشه به طرف خورشيد و روز باشد و طرف ديگر پشت به خورشيد و شب باشد و خداوند ) شب را تا روز قيامت هميشه ماندگار كند بجز الله كدام اله است كه بتواند( زمين را به حركت و گردش وادار نمايد و) براي شما روشنايي بياورد . بگو : مرا خبر دهيد اگر خداوند روز را ( با متوقف ساختن زمين و خورشيد ) تا قيامت جاودانه و دائمي كند بجز الله كدام اله است كه بتواند براي شما شبي را بياورد تا در آن بياراميد ؟
« وَهُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ وَيُرْسِلُ عَلَيْكُمْ حَفَظَةً حَتَّى إِذَا جَاءَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنَا وَهُمْ لَا يُفَرِّطُونَ » انعام/۶۱ خداوند بر بندگان خود كاملاً چيره است . او مراقباني ( از ميان فرشتگان ) بر شما مي گمارد و چون مرگ يكي از شما فرا رسيد ، فرستادگان ما جان او را مي گيرند ، و ( در مأموريت خود ) كوتاهي نمي كنند .
« إِنَّ اللَّهَ يُمْسِكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ أَنْ تَزُولَا وَلَئِنْ زَالَتَا إِنْ أَمْسَكَهُمَا مِنْ أَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ… » فاطر/۴۱ خداوند آسمانها و زمين را نگاهداري مي كند و نمي گذارد ( از مسير خود ) خارج و نابود شوند ، هرگاه ( هم بخواهند از مسير خود ) خارج و نابود شوند ، جز خدا هيچ كس نمي تواند آنها را ( در مسير خود ) نگاه و محفوظ دارد .
راستي اگر كره زمين از مدار خود خارج و به كره آتشين خورشيد سقوط نمايد كدام قدرت مي تواند مانع سقوط آن شود، و يا كدام قدرت است كه زمين را در اين فاصله معين نگه داشته و از سقوط آن جلوگيري مي كند !
۴- لا اله الاّ الله ، لا مالِکَ الاّ الله . نیست (کسی) مالک و صاحب (هیچ چیزی) مگر الله تعالی .
همچنانکه خداوند متعال آفریننده و پدید آورنده مخلوقات و موجودات است ، مالک و صاحب تمام مخلوقات و موجودات عالم هستی هم فقط الله تعالی است و همگان همچنانکه مخلوق خداوند هستند مملوک او می باشند و کسی صاحب و مالک هیچ چیزی در آسمانها و زمین نمی باشد بلکه به صورت موقت و به منظور امتحان و آزمایش به صورت امانت ، چیزهایی به او سپرده شده اند و گر چه می تواند به میل و اراده خود از دنیا و امانات الهی استفاده نماید امّا هرگز در این باره آزاد و مختار نیست بلکه بایستی برابر قانون و مقررات الهی از هرچیزی بهره جوید و یگانه ذاتی که صاحب و مالک هرکس و هر چیزی است فقط او صاحب اختیار مطلق همه چیز و همگان است و کسی صاحب هیچ چیزی نیست بلکه امانتدار موقت آن است .
قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ. آل عمران /۲۶ بگو: بار الها! مالك حكومتها تويي، به هر كس بخواهي، حكومت مي‏بخشي، و از هر كس بخواهي، حكومت را مي‏گيري، هر كس را بخواهي، عزت مي‏دهي، و هر كه را بخواهي خوار مي‏كني. تمام خوبيها به دست توست، تو بر هر چيزي قادر و توانایي.
مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ ( فاتحه/۴ ) مالک و صاحب روز جزاست .
۵- لا اله الاّ الله ، لا مَلِکَ الاّ الله . نیست فرمانروا و قانونگذاری مگر الله تعالی .
جهان هستی از آسمان گرفته تا زمین و از کهکشان گرفته تا سلول و اتم همه و همه برابر قوانین الهی در حرکت و جریان هستند و برابر امر و فرمان باری تعالی اداره می شوند و امر و فرمان کسی جز خداوند در عالم هستی نافذ نمی باشد .
همچنانکه در عالم هستی امر و فرمان خداوند نافذ است و پدید آورنده و رازق و صاحب و مالک انسان ، خداوند است فقط او هم حقِ امر و نهی به آدمیان را دارد و تشریع و قانونگذاری فقط به الله تعالی اختصاص دارد و کس دیگری خواه حاکم و سلطان یا دانشمند و پیشوا ، حق قانونگذاری برای انسان را ندارد .
« …أَلَا لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ …» اعراف/۵۴ آگاه باشيد که آفریدن و فرمان دادن مختص اوست .
« قُلْ أَأَنْتُمْ أَعْلَمُ أَمِ اللَّهُ …» بقره/۱۴۰ (اي پيامبر ) بگو : آيا شما بهتر مي دانيد يا خداوند متعال ؟!
« … عَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ » بقره/۲۱۶ چه بسا چيزي را دوست نمي داريد وآن چيز براي شما نيك باشد ، و چه بسا چيزي را دوست داشته باشيد و آن چيز براي شما بد باشد ، و خدا ( به رموز كارها آشنا است و ) مي داند و شما نمي دانيد .
« وَمَا اخْتَلَفْتُمْ فِيهِ مِنْ شَيْءٍ فَحُكْمُهُ إِلَى اللَّهِ … ‌» شوري/۱۰ در هر چيزي كه اختلاف داشته باشيد ، داوري آن به خدا واگذار مي گردد .
« ايّاك نعبد » فقط تورا عبادت ( پرستش ، اطاعت و فرمانبرداري) مي كنيم .
« فَتَعَالَى اللَّهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ … » مؤمنون/۱۱۶ برتر است خداوندي كه فرمانرواي راستين است و هيچ اله و فرمانروايي جز او نيست .
« لِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا فِيهِنَّ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ » مائده/۱۲۰ فرمانرواي آسمانها و زمين و آنچه در آنها است از آنِ خدا است و او بر هر چيزي توانا است .
«… إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ يَقُصُّ الْحَقَّ وَهُوَ خَيْرُ الْفَاصِلِينَ»انعام/۵۷ حكم و فرمان جز در دست الله ، در دست كس ديگري نيست و او بهترین داوران است .
« اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ وَالْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا إِلَهًا وَاحِدًا لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ سُبْحَانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ » توبه/ ۳۱ يهوديان و ترسايان علاوه از خدا ، علماء ديني و پارسايان خود را هم بخدايي پذيرفته اند ، مسيح پسر مريم را نيز خدا مي شمارند در حالي كه بديشان جز اين دستور داده نشده است كه : تنها خداي يگانه را بپرستيد و بس ، نیست خدایی جز او ، پاک و منزه است از آنچه شریک(او) می سازند .
« أَمْ لَهُمْ شُرَكَاءُ شَرَعُوا لَهُمْ مِنَ الدِّينِ مَا لَمْ يَأْذَنْ بِهِ اللَّهُ … » شوري/ ۲۱ شايد آنان انبازها و معبودهايي دارند كه براي ايشان ديني را پديد آورده اند كه خدا بدان اجازه نداده است …
« … وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ » مائده/۴۴ و هر كس بدانچه كه از سوي خداوند نازل شده است ( احكام قرآن ) حكم ننمايد ( و گردن ننهد ) به يقين از كافران محسوب مي شود.
خداوند متعال اطاعت از قوانين و احكام صادره از سوي پيشوايان و رهبران مذهبي و حزبي را عبادت آنها ، و ایشان را ارباب ( شريكان خداوند در عبادت ) اطلاق نموده و این عمل را شرك قرار داده است . بنابراين كسي كه مخلوقي را بر خلاف آنچه كه خدا و رسولش مقرر نموده اند همراه با خشوع و محبت قلبي اطاعت نمايد، آن مخلوق را ربّ و معبود خود قرار داده است هرچند كه خودش او را معبود و ربّ ياد نكند …
« أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْمًا لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ » مائده/۵۰ آيا ( فاسقان ) جوياي حكم جاهليت ( ناشي از هوي و هوس ) هستند ؟ آيا چه كسي براي افراد پرهيزكار بهتر از خدا حكم مي كند ؟
اين آيه بيانگر اين حقيقت است كه دو نوع حكم و قانون ( نه كمتر و نه بيشتر ) وجود دارد : قانون و حكم خدا ، و قانون و حكم جاهليت . پس هر حكمي غير از حكم خدا ، مصدر و شكل و محتوايش هر چه باشد ، حكم جاهليت محسوب مي شود .
(( نتيجه و حكمِ تبعيت از قانونگذاران بشري )) : « … وَإِنْ أَطَعْتُمُوهُمْ إِنَّكُمْ لَمُشْرِكُونَ » انعام/ ۱۲۱ اگراز ( هوي پرستان و شيطان صفتان) اطاعت كنيد بي گمان شما مشرك خواهيد بود .